PODUZETNI STEAM

 

a)      STEM à STEAM

Danas, u stalno promjenjivom i složenijem svijetu i životu u njemu, važno je za generacije koje dolaze da donose znanje i vještine za prikupljanje i procjenjivanje podataka, za građenje informacija, za rješavanje problema, za donošenje odluka. To su vještine koje djeca, učenici i studenti razvijaju u znanosti, tehnologiji, inženjerstvu i matematici - disciplinama STEM-a. Ako želimo budućnost u kojoj naši lideri, poduzetnici i radnici imaju sposobnost razumijevanja i rješavanja složenih izazova današnjice i sutrašnjice i ispunjavanje zahtjeva dinamičke radne snage neophodno je razvijati vještine i znanje u STEM područjima. Nužno je također osigurati pristup kvalitetnom okruženju za učenje, bez obzira gdje se nalazimo i živimo.

Smatramo prikladnim, a temeljem dosadašnjih inicijativa, STEM područje proširiti još jednim slovom „A“ za umjetnosti (art), pa da tako dobijemo akronim STEAM. Riječ „stem“ prevodi se sa engleskog jezika u stabljika ili osnova. Riječ „steam“ znači para. Para je pokretačka energija koju treba prepoznati, a zatim dobro usmjeriti i iskoristiti. Tako STEM može biti začinjen umjetnošću – ili ako se vratimo u staro značenje umjetnosti (tehne) vještinama koje još uključuju i ljepotu kao takvu.

Stari strojari su znali reći da ako konstrukcija nije lijepa, sigurno nije ni dobra. Drugim riječima umjetnost u STEAM-u potiče onaj kreativni način razmišljanja i pronalazak pravih rješenja za postojeće probleme. Tako je STEAM program koji integrira umjetnost dizajna u STEM kraticu.

Kao zaključak možemo reći da nas STEAM aktivnosti uče kako koristiti inženjerski i dizajnerski pristup rješavanju problema, a pri tome se oslanjajući na znanja iz znanosti, tehnike, inženjerstva, umjetnosti i matematike.

STEAM pristup i metodiku koristimo u potpunosti u našem kampu kroz radionice iz svih područja naravno ne zanemarujući humanističko-društveno područje aktivnosti. Ako se prisjetimo naš je Nikola Tesla inspiraciju nalazio u tekstovima starih autora Homera, Shakespearea, Goethea, te glazbi Verdija, Wagnera, itd.

 

Uže značenje obuhvaća:

  • Science                       -           Znanost
  • Technology                -           Tehnologija
  • Engineering                -           Inženjerstvo
  • Art                              -           Umjetnost
  • Mathematics               -           Matematika

 

Šire značenje obuhvaća (USA):

  • Physics - fizika
  • Actuarial science - aktuarska znanost
  • Chemistry - kemija
  • Biology - biologija
  • Mathematics - matematika
  • Applied mathematics - primjenjena matematika
  • Statistics - statistika
  • Computer science - informatika
  • Computational science - računska znanost
  • Psychology - psihologija
  • Biochemistry - biokemija
  • Robotics - robotika
  • Computer engineering - računalno inženjerstvo
  • Electrical engineering - elektrotehnika
  • Electronics - elektronika
  • Mechanical engineering - strojarstvo
  • Industrial engineering - industrijsko inženjerstvo
  • Information science - informacijska znanost
  • Civil engineering - građevinarstvo
  • Aerospace engineering - zrakoplovno inženjerstvo
  • Chemical engineering - kemijsko inženjerstvo
  • Astrophysics - astrofizika
  • Astronomy - astronomija
  • Optics - optika
  • Nanotechnology - nanotehnologija
  • Nuclear physics - nuklearna fizika
  • Mathematical biology - matematička biologija
  • Operations research - operacijska istraživanja
  • Neurobiology - neurobiologija
  • Biomechanics - biomehanika
  • Bioinformatics - bioinformatika
  • Acoustical engineering - akustičko inženjerstvo
  • Geographic information systems - geografski informacijski sustav
  • Atmospheric sciences - aerologija
  • Educational/instructional technology - obrazovna tehnologija (metodika)
  • Software engineering - programsko inženjerstvo
  • Educational research – istraživanja u odgoju i obrazovanju

 

b)     Poduzetništvo

Suvremeno ekonomsko okruženje traži poduzetne pojedince različitih zanimanja (inženjeri, tehničari, umjetnici, znanstvenici, liječnici, profesori, medicinske sestre, trgovci, frizerke itd.), a razvijene osobine poduzetne osobe omogućit će im lakše snalaženje u promjenjivim okolnostima na tržištu rada te omogućiti povećanje potencijala za ulazak u svijet poduzetništva kroz realizaciju vlastitih poduzetničkih ideja. Zato je poduzetništvo, kao jedna od osam ključnih kompetencija Vijeća Europe postalo odgojno-obrazovno područje svih razina obrazovanja i dio je nacionalnih kurikula, odnosno jedna od temeljnih kompetencija.

Osnovni razlog je to, što se određena znanja stječu u ranim razvojnim fazama djece (već od 3. godine života), a određene sposobnosti i vještine koje poduzetništvo zahtjeva najefikasnije se razvijaju tijekom ranog odgoja (vrtić), osnovnoškolskog, a posebice tijekom srednjoškolskog odgoja i obrazovanja. Za vrijeme visokoškolskog obrazovanja produbljuju se stečena znanja i vještine.

Cjeloživotno obrazovanje za poduzetničke kompetencije i društvene vrijednosti relevantne za poduzetničku kulturu imaju ključni utjecaj na oblikovanje poduzetničkih atributa na individualnoj razini. Kako bi dijete ili mlada osoba razvijala poduzetnička znanja, vještine i stavove te se u svojem daljnjem životu potencijalno bavila poduzetništvom, treba posjedovati psihološke značajke koje pojedinca čine poduzetnom osobom. Poduzetnost je osobina koju je potrebno razvijati, a pojedincu omogućuje da se usredotoči na stvaranje poduzetničkih prilika. Nužna je u svim područjima života, a najviše se pokazuje u odabiru zanimanja odnosno izgradnji poslovnoga puta (karijere). Uvažavajući postulate kurikularne reforme „Škola za život“ kao i sve društvene napore za njenu uspješnu implementaciju, odlučili smo objediniti već etablirane aktivnosti te smo pokrenuli projekt TESLA I MI – TIM.

Na taj način se proaktivno uključujemo u integraciju odgoja i obrazovanja za poduzetništvo u sadržaje STEM područja, a putem interaktivnih radionica. Uvjereni smo kako će nam permanentna komunikacija sa globalnim međunarodnim okruženjem i njihovim direktnim uključivanjem u sudjelovanje na projektu, bilo kao sudionici radionica i/ili surealizatori, omogućiti atraktivnost i raznovrsnost sadržaja temeljenu na stvaralaštvu Nikole Tesle.